När Milwaukee uppfann den första lätta, bärbara 1/4-tumsborrmaskinen som kunde användas med en hand, gjorde de det som ett direkt svar på efterfrågan från fordonsindustrin i Detroit. Snart 100 år senare fortsätter de utveckla produkter med slutanvändarens behov i fokus.
Du känner igen den klarröda signalfärgen, det taggiga vita typsnittet och den spretiga blixten. Vad du kanske inte vet om Milwaukee är att företaget grundades redan 1924. Platsen var Milwukee, Wisconsin vid Lake Michigans västra kust och deras första innovation var en elektrisk borrmaskin.
- Hole-Shooter var den första lätta, bärbara 1/4-tumsborrmaskinen som kunde användas med en hand. Verktyget var ett direkt svar på efterfrågan från fordonsindustrin i Detroit. Det är någonting vi har haft med oss sedan dess – viljan att se till slutkundernas faktiska behov, i stället för att se vilka maskiner som finns på marknaden och försöka göra dem lite bättre, berättar Gustav Olsson, produktchef på Milwaukee i Norden.
Sawzall – den första tigersågen
Milwaukees rykte som innovatörer befästes flera gånger under de kommande åren. 1949 lanserade de en unik vinkelborrmaskin för trånga utrymmen och 1951 överraskade de med den första portabla elektriska metallsågen Sawzall. 1970 upprepades bedriften med Hole-Hawg – en borrmaskin som snabbt blev branschstandard för byggnadsentreprenörer.
- Sawzall var intressant för att det var den första tigersågen. Man såg helt enkelt att rörmokare använde bågfilen mycket och undrade om det inte fanns ett sätt att underlätta arbetet med en elektrisk maskin. I USA har ordet Sawzall nästan blivit synonymt med tigersågar, men det är faktiskt ett registrerat varumärke, berättar Gustav.
Från nätdrivet till sladdlöst
På 90-talet började allt fler inse att elektriska verktyg var framtiden, och många som tidigare hade arbetat med tryckluftsverktyg ville hoppa på tåget. Under 1900-talet hade Milwaukee under perioder ägts av Amstar och Merril Lynch. 1995 köptes företaget av verkstadskoncernen Atlas Copco.
- Atlas Copco var kända för sina tryckluftsverktyg men nu ville de göra en storsatsning på elverktyg. De lanserade många bra maskiner och köpte upp flera varumärken, men på det stora hela blev det inte riktigt som de hade tänkt sig. Det blev rörigt organisatoriskt och i början av 00-talet levde varumärket Milwaukee en ganska tynande tillvaro, säger Gustav.
Sedermera bestämde sig Atlas Copco för att sälja sina elverktygsdivisioner. Köpare blev kinesiska Techtronic Industries Co Ltd, och strategin framåt var tydlig: Framtiden skulle var sladdlös.
Först med litiumjonbatterier
Sladdlösa maskiner hade visserligen funnits tidigare, men de nickel-metallhydridbatterier och nickel-kadmiumbatterier som dittills hade använts i verktyg hade många brister. Inte minst den minneseffekt som gjorde att batterierna tappade kapacitet tillfälligt när de inte laddades ur helt och hållet. Allting skulle dock förändras med litiumjon-cellens genomslag – och Milwaukee gick i täten.
2005 var Milwaukee först med att lansera handhållna maskiner med litiumjonbatterier. I början fanns det barnsjukdomar, men när de 2008 lanserade andra generationens batterier tog det fart på allvar.
- De nya systemen hette M12 och M18 och det är de vi använder än idag. Om du har en skruvdragare från den tiden fungerar den alltså med samma batterier som dina nya verktyg. Samtidigt har det hänt oerhört mycket med tekniken. När vi lanserade systemet 2008 var den maximala uteffekten 300 watt. Idag kan vi få ut 2200 watt – lika mycket som ur ett vägguttag!
Läs också:
Sant eller falskt om sladdlösa verktyg – vi går till botten med batterimyterna!
Expert från Milwaukee: Så väljer du batterier till ditt verktyg
Gustav berättar att Milwaukee idag har 215 maskiner i M18-systemet och 100 maskiner i M12-systemet. Det är en imponerande bredd med allt från skruvdragare till specialverktyg.
Den stora bredden är ingen slump. Tvärt om är den ett resultat av en medveten strategi. Milwaukee vill nämligen kunna leverera allt som behövs i utrustningsväg till professionella yrkesanvändare inom ett antal fokuskategorier.
- Fokuskategorierna är till exempel rörmokare, elektriker, snickare, verkstäder, reparatörer, kraftnätselektriker, skog- och trädgårds-arbetare och finsnickeri. Alla maskintillverkare har en skruvdragare, en borrhammare och en tigersåg, men vi försöker även ha alla specialverktyg som de här yrkeskategorierna behöver. Därför har vi rörpressmaskiner för VVS-arbetare, kabelsaxar för kraftnätselektriker och smörjsprutor för dem som jobbar med fordonsunderhåll.
Läs också:
Milwaukee nyhet: Branschens första digitala momentnyckel är nu här!
Milwaukee lanserar – Batteridrivet sprayaggregat med utbytbara tankar!
MX Fuel ersätter bensindrivna maskiner
Även om Milwaukee är måna om att alla deras maskiner för vardagsbruk ska fungera tillsammans med antingen M12- eller M18-batterier har de insett att vissa tyngre byggmaskiner kräver mer kraft. Lösningen är 72-voltsystemet MX Fuel, vars största batterier har prestanda som en bensinmotor på 70 kubik. Systemet innefattar bland annat en kapmaskin, en rensmaskin och en diamantborr – oumbärliga maskiner för vissa, men kanske inget som gemene man har i sitt garage.
- Just nu lägger vi stort fokus på skog- och trädgårdssidan med professionella verktyg för en yrkesgrupp som gärna ersätter sina bensindrivna produkter. Där fyller MX Fuel en viktig funktion, säger Gustav.
Milwaukees inriktning mot professionella användare återspeglas i maskinernas kvalitet och prestanda, men också i var du kan köpa dem.
- Du hittar inte Milwaukees produkter i den vanliga konsumentbygghandeln. Det är proffsen som köper våra grejer och därför är det viktigt att de har tillgång till den kunskap och servicenivå de efterfrågar.
Läs också: Milwaukee lanserar ny batteriplattform - MX FUEL!
Skyddsutrustning med inspiration från sportvärlden
Arbetet med att hitta nya innovativa lösningar utifrån slutkonsumenternas behov har genomsyrat Milwaukees verksamhet även under 00-talet. Med tiden har de även kommit att innefatta såväl handverktyg som tillbehör och förbrukningsvaror. Som exempel nämner Gustav förvaringssystemet Packout som idag har fler än 60 delar. Ett annat exempel är Milwaukees innovativa metallborr som kan användas med slagskruvdragare.
Den senaste satsningen är på personlig skyddsutrustning. Företaget har ett stort utvecklingscenter i USA, och mycket inspiration kommer från sportvärlden.
- Inom skyddsutrustning har vi investerat mycket resurser i att ta fram innovativa produkter. Som exempel fungerar i stort sett alla våra handskar tillsammans med touchskärmar. Många yrkesgrupper använder surfplattor i sin vardag, och om de kan använda sin surfplatta utan att ta av sig handskarna är sannolikheten större att handskarna får sitta på hela dagen.
System för uppkopplade verktyg
Man kan inte prata om Milwaukee och innovation utan att nämna One-Key, företagets system för uppkopplade verktyg. Systemet är under kontinuerlig utveckling och kan idag användas för verktygsanpassning, verktygsspårning och inventariehantering.
- Appen används för att justera varvtal på skruvdragararen eller maximera batteritiden på din arbetslampa, men du kan också använda den för att göra rapporter och hålla koll på alla dina inventarier. Just inventariehanteringssystemet är väldigt uppskattat. I det kan ett företag ha koll på alla sina maskiner och inventarier, lägga in serviceprotokoll och sätta påminnelser för saker som behöver regelbunden kontroll.
Spårningen i One-Key bygger på ett nätverk av bluetooth-anslutna enheter som tillsammans kartlägger objektets senaste position. Om ett verktyg skulle bli stulet börjar alla användare i hela världen leta efter maskinen.
- Systemet ökar sannolikheten för att man återfinner sina verktyg. Förhoppningen är att vi ska komma till en punkt där tjuvar låter bli att stjäla en maskin som det står One-Key på, för att de vet att den är spårad. Vissa maskiner har One-Key inbyggt, men vi har också lösa puckar som du kan sätta på vad som helst.
Vilken är nästa stora innovation?
Från Hole-Shooter till tigersågen Sawzall, litiumjonbatterier, One-Key och MX Fuel. Milwaukee har i snart ett sekel hittat nya innovativa lösningar på användarnas utmaningar. Vart kommer resten av 2000-talet ta företaget med den röda signalfärgen, det taggiga vita typsnittet och den spretiga blixten? Det enda vi vet med säkerhet att vi går en spännande framtid till mötes.