Köp- & leveransvillkor för företagskunder

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Proffsmagasinet Svenska AB (Org.nr 556728-3857), hädanefter kallat "Proffsmagasinet", "oss" eller "vi", på Proffsmagasinets webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").

Priser och beställning

Priser Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsalternativ Företag Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk betalar via Svea Checkout vid beställning. Alternativen presenteras i kassan, bland annat erbjuds faktura 30 dagar och kortbetalning. Det är möjligt att välja önskad leveransadress i kassan, dock kan du behöva signera med BankID vid en alternativ adress. Fullständiga villkor framgår här:

http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf

Vid val av betalning med faktura kommer en kreditprövning att genomföras av Svea. En manuell kreditprövning kan även genomföras av oss. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då andra betalningsalternativ.

Möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundservice kan även förskottsbetalning godtas. Företag kan även betala med betal-/kreditkort vid uthämtning i butik.

Beställning Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via Webbplatsen, e-post eller via kundservice på 08-34 47 00. Vi säljer även våra lagerförda produkter direkt över disk i vår butik på Kilabergsvägen 4 i Hägersten.

Leverans

Leverans Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen.

Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment.

Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt Proffsmagasinet använder PostNord Sverige AB ("PostNord") som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produktens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud, företagspaket samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår servicevadelning på service@proffsmagasinet.se och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment.

We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångrade köp

Outlösta paket För paket som inte löses ut av Kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti.

Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits.

För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Kontakta service@proffsmagasinet.se för mer information. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur.

När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.

Garanti – och Reklamation

Garanti Proffsmagasinet ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag.

Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida.

I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
  • Vanvård
  • Onormal användning
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex chuck, kol och tillbehör

Reklamation vid företagsköp När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel.

Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta serviceavdelningen på service@proffsmagasinet.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.

Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Personuppgifter

Personuppgifter Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras i enlighet med Proffsmagasinets policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Proffsmagasinet kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig. Läs mer om vår policy här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:

  • Felaktigt publicerade priser
  • Felaktiga specifikationer och tekniska data
  • Felaktiga bilder
  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är en företagskund gäller att Proffsmagasinet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om den har sin grund i befriande omständigheter som försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet enligt nedan.

Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat men inte uteslutande:

  • Myndighetsåtgärd
  • Nytillkommen eller ändrad lagstiftning
  • Konflikt på arbetsmarknaden
  • Blockad
  • Strejk
  • Terror
  • Brand eller översvämning
  • Sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.

I Force Majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

08-34 47 00

Kundservice

Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.

Mail: info@proffsmagasinet.se

Serviceavdelningen

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp

Mail: service@proffsmagasinet.se

Besöksadress:

Proffsmagasinet Svenska AB
Kilabergsvägen 4
126 49 Hägersten

Köp- & leveransvillkor för privatpersoner

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Proffsmagasinet Svenska AB (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat "Proffsmagasinet", "oss" eller "vi", på Proffsmagasinets webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").

Priser och Beställning

Priser Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsalternativ Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning: Klarnas användarvillkor.

En möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundservice kan även förskottsbetalning godtas. Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort i butik.

Beställning Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via Webbplatsen. Vi säljer även våra lagerförda produkter direkt över disk i vår butik på Kilabergsvägen 4 i Hägersten.

Leverans

Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt Proffsmagasinet använder PostNord Sverige AB ("PostNord") som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produkten utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår serviceavdelning på service@proffsmagasinet.se och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment.

We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångrade köp

Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti.

Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits.

För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Kontakta service@proffsmagasinet.se för mer information.

När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.

Outlösta paket För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur. Du är ansvarig för produktens minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse där frakthandlingen inte är inköpt via Proffsmagasinet kan vi ej ta ansvar för.

Garanti – och Reklamation

Proffsmagasinet ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag.

Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida.

I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
  • Vanvård
  • Onormal användning
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. chuck, kol och tillbehör

Om en skada uppstår, kontakta serviceavdelningen på service@proffsmagasinet.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932), som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.

Vid en reklamation som sker senare än 6 månader från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

För mer information se www.konsumentverket.se.

Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta serviceavdelningen på service@proffsmagasinet.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer samt en kortare felbeskrivning för snabbare hantering.

Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.

Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras i enlighet med Proffsmagasinets policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Proffsmagasinet kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för direktmarknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig. Läs mer om vår policy här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:

  • Felaktigt publicerade priser
  • Felaktiga specifikationer och tekniska data
  • Felaktiga bilder
  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

08-34 47 00

Kundservice

Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.

Mail: info@proffsmagasinet.se

Serviceavdelningen

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp

Mail: service@proffsmagasinet.se

Besöksadress

Proffsmagasinet Svenska AB
Kilabergsvägen 4
126 49 Hägersten