kop-och-leveransvillkor
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Proffsmagasinet Svenska AB (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat “Proffsmagasinet”, ”oss” eller ”vi”, på Proffsmagasinets webbplatser, via fax, telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).


Leveranstider

Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e- postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.


Priser Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.


Beställning Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via Webbplatsen, via fax, e-post eller via kundtjänst på 08-34 47 00. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Ynglingagatan 16 i Stockholm. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.


Betalning

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.


Betalningsalternativ Privatpersoner

Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning. En möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas.

Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort.


Betalningsalternativ Företag

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort eller mot postförskott vid uthämtning. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i butik.


Säkra betallösningar Kortbetalningen sker med DIBS/Debitech som är en av de större aktörerna på marknaden. Alla transaktioner sker krypterat enligt branschstandard och DIBS uppfyller kraven för PCI DSS. Hos Proffsmagasinet handlar du säkert med kort.


Shipment to foreign countries We do ship to other countries than Sweden. European companies with a valid VAT-number don't have to pay the Swedish VAT. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se and we will reply as quickly as possible. We will without exceptions require prepayment or credit card payment when shipping to other countries than Sweden. Note that shipping cost will be added to your order sum when shipping outside Sweden, even if the order sum exceeds the "free shipping" level.


Frakt Proffsmagasinet använder i huvudsak PostNord AB som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser. För order över 499 kr exkl. moms betalar Proffsmagasinet alltid frakten inom Sverige, oavsett antal kolli och



kollistorlek. Fraktavgift tillfaller kunden vid order under 499 kr exkl. moms. Avgiften är beroende av produktens karaktär och presenteras i kassan.


PostNords Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid. Om kunden inte är anträffbar vid leverans går paketet vidare till ett utlämningsställe där kunden själv får hämta ut paketet.


PostNords Mypack: Levereras sker till ditt närmsta postkontor eller utlämningsställe. Posten skickar då en avi hem till dig alternativt ett SMS vid angivet mobiltelefonnummer. Hämta sedan själv paketet när du har tid.


Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.


Transportskada Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till PostNord samt till vår Kundtjänst 08-34 47 00. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan Proffsmagasinet ej ta ansvar för.


Outlösta paket För paket som inte löses ut hos PostNord inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, PostNords returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".


Ångerrätt

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du, eller någon tredje part å dina vägnar, tar emot varan. Om du har beställt flera varor eller en vara som består av flera delar börjar ångerfristen löpa den dag då du, eller en tredje part å dina vägnar, tar emot den sista varan respektive den sista delen av den beställda varan.


Om du vill utöva ångerrätten ska du meddela oss detta inom ångerfristen. Du kan utöva din ångerrätt genom att lämna eller skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, fax, e-post eller genom att ringa oss). Skicka gärna meddelandet till vår kundtjänst på info@proffsmagasinet.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du lite längre ner. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Konsumentverket har tagit fram ett standardformulär som du kan använda om du önskar utöva din ångerrätt. Du hittar formuläret på www.konsumentverket.se. Observera att om du väljer att använda det formulär konsumentverket tagit fram för att utöva din ångerrätt, ska detta skickas till oss och inte till Konsumentverket.


För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.


Om du ångrar ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får bära själv. Vi kommer att göra en återbetalning, (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.


Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.


Nöjd Kund-garanti - 30 dagar Förutom ångerrätt enligt ovan tillämpar Proffsmagasinet Nöjd-Kund-garanti. Som kund vill man ofta känna på en produkt innan man köper den. Därför låter vi er göra det och ger er 30 dagars full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller anser att varan inte motsvarar era förväntningar har ni full rätt att återlämna varan för full kreditering. Produkten ska då returneras i originalskick i originalförpackning, helt i nyskick. Samma returförfarande gäller som vid ångerrätt ovan.


Garantier Proffsmagasinet ansvarar enligt garantin för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitiden anges vid respektive produkt. Om ingen information om garantitid anges så gäller 1 år. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.


Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:

  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
  • vanvård,
  • onormal användning,
  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-34 47 00, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förbetald returfraktsedel.


Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation som sker senare än 6 månader efter avlämnandet är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om du däremot reklamerar ett fel i din vara inom de första 6 månaderna från varans avlämnande ska felet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller om detta inte är oförenligt med varans eller felets art. Var uppmärksam på att du, för att inte förlora din reklamationsrätt, måste reklamera din vara till oss inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.


Om du önskar reklamera din vara kan du vända dig till Kundtjänst på 08-34 47 00 för att reklamera så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.


Om du är missnöjd med din vara, eller vår hantering av din reklamation kan du alltid kontakta oss per telefon, post eller e-post. Våra kontaktuppgifter finns du i det följande.


Reklamation vid företagsköp När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.


Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-34 47 00, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.


Vid utebliven betalning Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens e-mailadress. Påminnelseavgift 50 kronor samt dröjsmålsränta på 12 % tillkommer från förfallodagen. Om du är näringsidkare har vi istället för en påminnelseavgift, rätt att ta ut en förseningsersättning av dig enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. Vi har även av dig som näringsidkare rätt att ta ut en påminnelseavgift om 50 kronor samt övriga avgifter enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. förutsatt att våra kostnader för vidtagna åtgärder i anledning av din förfallna skuld överstiger förseningsersättningen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Kredit Inkasso. Alla varor förblir Proffsmagasinets egendom tills full betalning erlagts och Proffsmagasinet förbehåller sig således rätten att, i enlighet med tillämplig lag, häva köpet och återta varan i händelse av utebliven betalning.


Kontaktuppgifter Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 08-34 47 00 eller maila oss på info@proffsmagasinet.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post till:


Proffsmagasinet Svenska AB

Kilabergsvägen 4

126 49 Hägersten


Kundtjänst: 08-34 47 00

Org.nr: 556728-3857 VAT: SE556728385701



Personuppgifter Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras i enlighet med Proffsmagasinets policy för information om behandling av personuppgifter.


Tvist
Om du är missnöjd rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår Kundtjänst per post eller telefon.


Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.


Om du är konsument har du även rätt att få tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:


Allmänna reklamationsnämnden

Box 174, 101 23 Stockholm

www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

  Force Majeure Om du är en företagskund gäller att butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


Om du är konsument gäller vad som stadgas i konsumentköplagen avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.


Övrigt Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.


Tidigare versioner av dessa villkor arkiveras inte av oss. Vi rekommenderar därför att du själv skriver ut och arkiverar äldre versioner av villkoren.


Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.