Många köper sin första mutterdragare när de tröttnat på fälgkorset och vill byta däck snabbare och effektivare. Men att hitta rätt mutterdragare är inte alltid så lätt. I den här artikeln ger Proffsmagasinets verktygsexpert Lars Olsson sina bästa tips.

Att införskaffa en mutterdragare är ett enkelt sätt att göra däckbytet lite lättare och lite roligare. Även om mutterdragaren är ett mångsidigt verktyg som säljs hela året är det under däckbytarmånaderna de flesta slår till. Så, vad utmärker en riktigt bra mutterknackare för däckbyte? Vi bad vår egen verktygsexpert Lars ”Lasse” Olsson på Kundservice dela med sig av sina bästa tips.

Börja med instruktionsboken

- Det viktigaste är att börja med att kolla i bilens instruktionsbok. Där kan du läsa hur hårt hjulbultarna ska dras åt på just din bilmodell. Vridmomentet anges i newtonmeter (Nm). Normalt brukar tillverkarnas anvisningar ligga någonstans mellan 130–250 Nm, men eftersom det är olika på olika bilmodeller är det viktigt att du undersöker vad som gäller.

...men det är inte alltid siffrorna stämmer

- Om du har haft bilen inlämnat på en däckverkstad eller liknande finns det en risk att bultarna har dragits åt för hårt någon gång och då kommer det vridmoment som anges i instruktionsboken inte att stämma. Det beror helt enkelt på att både konan i fälgen och muttern förändras när du drar åt för hårt. Därför ska du alltid känna efter med fälgkorset så att du inte har dragit åt för hårt eller för löst.

Hitta en mutterdragare med rätt vridmoment

- Det är svårt att hitta en mutterdragare som är perfekt för hjulbultdragning eftersom vridmomentet skiljer sig åt mellan olika bilmodeller. Det du ska göra är att försöka hitta en mutterdragare som har ett läge som motsvarar det vridmoment din bil behöver. Tyvärr är det inte alla tillverkare som specificerar hur hårt de olika lägena drar, och även om de gör det finns det inget standardiserat sätt att mäta. Det gör att två mutterdragare med samma specifikationer kan vara väldigt olika! Det är ytterligare en anledning till alltid efterdra med fälgkorset. När du använder fälgkorset lär du dig hur hårt du behöver dra hjulbulten utan att överdra den.

Läs också: "5 misstag vi gör när vi ska byta däck - och hur du undviker dem"

Fundera över vad mer du kan använda mutterdragaren till

- Häng inte upp dig för mycket på mutterdragarens maximala vridmoment. En stor och tung mutterdragare med ett maximalt vridmoment på 1000 Nm kan ha ett lågt läge som är perfekt för just dina hjulbultar – men det kan en mutterdragare på 300 Nm också ha. Därför ska du fundera över vad mer du kan använda mutterdragaren till och hur stor och tung mutterdragare du vill arbeta med.

Satsa på en mutterdragare som lossar mer än vad den drar åt

- Det finns så vitt jag vet inga mutterdragare som drar åt mer än vad de lossar, men det finns dem som drar åt och lossar med samma vridmoment. En sådan mutterdragare kan vara riskabel att använda eftersom en hjulbult kan efterdra sig när du kör i gupp eller i höga hastigheter. Risken är att du inte får loss hjulbultarna när det är dags att byta däck. Alternativt kan du ställa in din mutterdragare så att den drar åt med ett lägre vridmoment, så att du fortfarande kan få loss den.

Investera i bra mutterhylsor

- Lämpliga mutterhylsor för däckbytet är krafthylsor med skyddsplast. Skyddsplasten brukar ha olika färger för olika dimensioner, men är framför allt där för att skydda fälgarna. Om fälgarnas konstruktion skulle göra att det blir trångt går det utmärkt att ta av plasten och få en något smalare hylsa.

Lasse är kategoriansvarig på kundservice för verktyg. Han har mångårig erfarenhet både av att jobba med verktyg inom detaljhandeln och praktiskt ute i fält. Framför har han ett stort eget intresse för allt som har med verktyg att göra!

Lasse tipsar om mutterdragare för däckbytet

Milwaukee M18 ONEFHIWF12E-0X

- Milwaukee M18 ONEFHIWF12E-0X har fyra lägen med vridmoment på 102/203/610/1017 Nm. 203 Nm skulle kunna vara ett optimalt läge att använda. Skulle du behöva lite mer kan du låta mutterdragaren slå lite för att öka vridmomentet en aning.

Bahco BPC815

- Föredrar du tryckluftsverktyg? I så fall ska du titta närmare på Bahco BPC815. Det är en lågluftmaskin med högt vridmoment som fungerar bra för däckbytet.

Hikoki WR18DBDL2

- Hikoki WR18DBDL2 har ett maximalt åtdragningsmoment på 305 Nm med flera olika lägen. Eftersom lossningsmomentet är samma som åtdragningsmomentet måste du se upp så att du inte drar åt hjulbultarna för hårt.

BOSCH GDS 18V-EC 300

 - BOSCH GDS 18V-EC 300 har ett maximalt vridmoment på 300 newton vilket gott och väl räcker för att byta däck. Eftersom den bara har ett läge är den i starkaste laget, men med så pass lågt vridmoment riskerar du inte att dra sönder något. Samtidigt har den tillräcklig kraft för att dra i fransk träskruv och annat du kan använda den till i hemmet. Det är först när du börjar meka med bilar som den kan bli lite klen.