Att byta däck på bilen behöver inte alls vara svårt, dessvärre finns det några typiska misstag som allt för många gör. Här listar vi fem av de vanligaste misstagen och hur du gör för att undvika dem.

Om du har rätt verktyg och vet hur du ska göra behöver det inte alls vara svårt att byta till vinterdäck eller sommardäck. Dessvärre finns det några vanliga missar som allt för många gör. Här är fem av de vanligaste.

1. Du tar inte hänsyn till rotationsriktningen

Däcken ser ju likadana så det är väl bara att hissa upp bilen med domkraften, trycka på dem och köra iväg? Nej, riktigt så enkelt är det inte. Ett allt för vanligt misstag många gör när de ska byta däck är att de missar är att vissa däck har en tänkt rotationsriktning, ofta markerad med en pil. Genom att placera däcket så att det roterar i pilens riktning minskar du på slitaget och förebygger skador.

Om det finns en pil som visar hjulets tänkta rotationsriktning är det viktigt att däcket hamnar rätt.

2. Du drar åt hjulbultarna alldeles för hårt

Man vill ju inte att hjulen ska ramla av, så varför inte dra åt så hårt man kan? Risker med att dra hjulbulten för kung och fosterland är att du skadar både bultarna och konan i fälgen. En annan risk med att plocka fram mutterdragaren och köra på maxkraft är att du inte kommer att få av hjulen när du får punktering och måste byta däck vid sidan av vägen. Hur hårt hjulbultarna ska dras står i bilens instruktionsbok – läs den!

Läs också: Så väljer du rätt mutterdragare

3. Du borstar inte rent kontaktytorna

När du har lyft av däcket ska du passa på att borsta rent den ring som fälgen vilar mot från smuts, rost och korrosion. För det behöver du en stålborste. Risken med att inte borsta rent ordentligt är att det blir svårare att få av hjulet nästa gång.

4. Du missar att kolla lufttrycket

När du har fått på alla däck ska du kontrollera så att det är rätt lufttryck däcken och fylla på luft vid behov. Ett felaktigt luftryck påverkar bilens köregenskaper och ökar risken för olyckor, men det leder också till att däcken slits ut i förtid. Hur högt lufttrycket ska vara står i bilens manual.

5. Du glömmer att efterdra hjulbultarna

När du har kört ett visst antal mil är det dags att dra åt hjulbultarna en gång till och kontrollera så att de verkligen sitter fast. Vanligtvis brukar det rekommenderas att man gör det efter någonstans mellan 5 och 20 mil.

Proffsmagasinet hittar du allt du behöver för att byta däck. Är du osäker på vad du behöver är du välkommen att höra av dig till Kundservice.