Med en historia som sträcker sig över 150 år, har Beckers blivit en symbol för både tradition och framsteg inom färgbranschen. I den här artikeln berättar vi om hur Beckers varje dag arbetar för att leva upp till löftet om bästa möjliga kvalitet – i varje färgburk och varje penseldrag.

Historien om Beckers började 1865 när Carl Wilhelm Becker, en ung tysk kemist, öppnade landets första butik för färg och fernissa i Stockholm. Tio år senare togs den första egna fabriken i bruk, och vid 1900-talets början flyttade verksamheten till Lövholmen i Stockholm – där den skulle bli kvar i mer än 100 år.

Idag har Beckers tillverkning flyttat till en av Europas mest miljöanpassade fabriker, i Nykvarn, söder om Stockholm. Men företagets arv och historia är fortfarande en central del av verksamheten.

- Vår historia är vår ryggrad och löper som en röd tråd genom allt vi gör. Det är en enorm stolthet att jobba för ett företag som har största delen av sin produktion i Sverige och som fortsätter att leverera produkter som är ledande på marknaden, säger Anna Lahdelma, marknadsföringsansvarig på Beckers.

Kvalitet och nytänkande

Balansgången mellan att hedra traditionen och samtidigt omfamna förändring nämns ofta som en av förklaringarna till Beckers långa framgångssaga. Mantrat ”färg för alla” är någonting de håller hårt i, och med åren har den välkända regnbågslogotypen blivit en symbol både för kvalitet och nytänkande.

- Att vi har en så lång historia innebär ett ansvar, både att värna om det gamla men också, som marknadsledande, att fortsätta utveckla kulör, färg och tjänster för morgondagens konsument och proffsmålare, säger företagets brand manager Fredrik Felton.

Rigorösa testprocesser

Med varje nytt decennium har företaget Beckers anpassat sig till nya marknadskrav och miljöstandarder, alltid med kvalitet i fokus.

Kvaliteten säkerställs genom omfattande tester och certifieringar. Det kan ofta ta flera år att utveckla en färg som uppfyller de höga krav som krävs för att den ska lanseras på marknaden.

- En inomhusfärg testas till exempel genom att vi applicerar den på en planka som utsätts för repeterad skurning repiterat slitage från en skursvamp för att mäta färgens hållbarhet. När det kommer till utomhusfärg testar vi färgen genom accelererad åldring i maskiner som utsätter den för stora mängder regn och UV-ljus för att simulera flera års påfrestningar, berättar Anna Lahdelma.

För Beckers är det viktigt att färgen ska tåla det dagliga slitaget i ett hem och hålla över lång tid.

- Inomhusfärg ska tåla att torkas av ett visst antal gånger utan att förlora sin finish. Detta säkerställer att färgen håller för det dagliga slitet i ett hem, vare sig det är leriga barnstövlar eller en spilld tomatsås i köket. Med vår utomhusfärg ska man känna sig trygg med att färgen skyddar huset under många år framöver trots påfrestande väder.

Kvalitet som lönar sig

När det kommer till färgval, kan det initialt verka kostnadseffektivt att välja färgburken med lägst pris. Beckers Färg utmanar uppfattningen genom att belysa det långsiktiga värdet och kvaliteten i deras produkter.

- Eftersom Beckers färg har så hög täckförmåga och räcker till större ytor blir det ofta billigare i slutändan. Priset per burk kan vara dyrare, men då slipper du kanske måla lika många gånger och får grundfärg och täckfärg i ett, säger Anna Lahdelma.

Men kvaliteten slutar inte vid täckförmågan. Beckers tar även hänsyn till miljön och konsumenternas hälsa genom att sträva efter att produkterna ska kunna märkas med miljömärket Svanen, Astma och allergiförbundets rekommendation eller M1 som är en märkning för lågemitterande byggmaterial.

Färg för alla

Beckers erbjuder idag ungefär 500 olika kulörer, varav de flesta är för inomhusbruk. De många alternativen gör det möjligt för konsumenten att hitta precis den nyans de söker, men ställer också höga krav på Beckers som leverantör.

- Vi jobbar mycket för att göra processen enkel och mer förståelig för våra kunder, så att de inte känner sig överväldigade eller osäkra. Till skillnad från vissa andra tillverkare delar vi med oss av färgernas NCS-koder, men vi jobbar också mycket med tydliga förklaringar och visuella hjälpmedel. För att underlätta urvalsprocessen har vi också utvecklat olika typer av baskartor som innehåller de mest populära och relevanta kulörerna.

Miljöansvar som en del av identiteten

Miljöansvar har blivit en ovärderlig del av Beckers identitet. Företaget har implementerat flera initiativ, som att erbjuda återvinningsalternativ genom appen Bower och använda grön el i produktionen.

Fredrik Felton, understryker kopplingen mellan kvalitet och miljövänlighet. Han påpekar att Beckers kemister arbetar hårt för att skapa marknadens bästa färg, med en öppen deklaration om råvaror och recept som krävs för miljömärkningar som Svanen, M1 och Astma- och allergiförbundet. Idag är hela 99 procent av Beckers färger vattenburna och 3 av 4 liter är miljömärkta med Svanen.

- Det är en tuff process, men den garanterar att vi levererar en produkt som inte bara är hållbar utan också håller högsta kvalitetsstandard. Att miljömärkningarnas kravbild uppdateras hela tiden hjälper oss att kontinuerligt förbättra våra produkter, säger Fredrik Felton.

En framtid av ansvar och kvalitet

Som en ledare inom färgindustrin är Beckers inte bara en del av historien utan också av framtiden. Genom att balansera tradition med innovation, kvalitet med miljöansvar, står Beckers starka för att möta morgondagens utmaningar med framåtanda och engagemang – något som varit deras signum sedan första penseldraget.

Relaterade artiklar