Proffsmagasinet.se
 
VERKTYG, LASER- & MÄTINSTRUMENT
Varukorgen är tom
 
Visa priser:

Du är här:
Hem » Köp- och leveransvillkor
Mina sidor
Logga in här
 
 
 

Köp- och leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Proffsmagasinet Svenska AB (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat “Proffsmagasinet”, ”oss” eller ”vi”, på Proffsmagasinets webbplatser, via fax, telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider
Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Priser
Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning
Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via vår Webbplatsen, via fax, e-post eller via kundtjänst på 08-34 47 00. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Ynglingagatan 16 i Stockholm. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning
På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Privatpersoner
Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning. En möjlighet till Postförskott och Swish finns även vid vissa typer av köp. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas. Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort.

Betalningsalternativ Företag
Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort eller mot postförskott vid uthämtning. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i butik.

Säkra betallösningar
Kortbetalningen sker med Dibs/Debitech som är en av de större aktörerna på marknaden. Alla transaktioner sker krypterat enligt branschstandard och DIBS uppfyller kraven för PCI DSS. Hos Proffsmagasinet handlar du säkert med kort.

Shipment to foreign countries
We do ship to other countries than Sweden. European companies with a valid VAT-number don't have to pay the Swedish VAT. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se and we will reply as quickly as possible. We will without exceptions require prepayment or credit card payment when shipping to other countries than Sweden. Note that shipping cost will be added to your order sum when shipping outside Sweden, even if the order sum exceeds the "free shipping" level.

Frakt
Proffsmagasinet använder i huvudsak PostNord AB som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser. För order över 499 kr exkl. moms betalar Proffsmagasinet alltid frakten inom Sverige, oavsett antal kolli och kollistorlek. Fraktavgift tillfaller kunden vid order under 499 kr exkl. moms. Avgiften är beroende av produktens karaktär och presenteras i kassan.

PostNords Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid. Om kunden inte är anträffbar vid leverans går paketet vidare till ett utlämningsställe där kunden själv får hämta ut paketet.

PostNords Mypack: Levereras sker till ditt närmsta postkontor eller utlämningsställe. Posten skickar då en avi hem till dig alternativt ett SMS vid angivet mobiltelefonnummer. Hämta sedan själv paketet när du har tid.

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Transportskada
Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till PostNord samt till vår Kundtjänst 08-34 47 00. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan Proffsmagasinet ej ta ansvar för.

Outlösta paket
För paket som inte löses ut hos PostNord inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, PostNords returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Ångerrätt
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den då du, eller någon tredje part å dina vägnar, tar emot varan.   

Om du vill utöva ångerrätten ska du skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Skicka meddelandet till vår kundtjänst på info@proffsmagasinet.se

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du ångrar ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får bära själv. Vi kommer att göra en återbetalning, företrädesvis med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar
Förutom ångerrätt enligt ovan tillämpar Proffsmagasinet Nöjd-Kund-garanti. Som kund vill man ofta känna på en produkt innan man köper den. Därför låter vi er göra det och ger er 30 dagars full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller anser att varan inte motsvarar era förväntningar har ni full rätt att återlämna varan för full kreditering. Produkten ska då returneras i originalskick i originalförpackning, helt i nyskick. Samma returförfarande gäller som vid ångerrätt ovan.

Garantier
Proffsmagasinet ansvarar enligt garantin för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitiden anges vid respektive produkt. Om ingen information om garantitid anges så gäller 1 år. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:
- en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
- vanvård,
- onormal användning,
- att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-34 47 00, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förbetald returfraktsedel.

Reklamation vid konsumentköp
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om det mot förmodan uppstår ett fel i din produkt hjälper vi dig att få detta åtgärdat. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-34 47 00, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förskottsbetald returfraktsedel.

Reklamation vid företagsköp
När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-34 47 00, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Proffsmagasinet betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-34 47 00 och begär en förskottsbetald returfraktsedel.

Vid utebliven betalning
Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens E-mailadress. Påminnelseavgift 50 kronor samt dröjsmålsränta på 12 % tillkommer från förfallodagen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Kredit Inkasso. En förseningsersättning om 400 kronor utgår i samband med att ärendet lämnas vidare till Kredit Inkasso. Alla varor förblir Proffsmagasinets egendom tills full betalning erlagts.

Tillgänglighet vid kontakt via e-post och telefon
Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 08-34 47 00 eller maila oss på info@proffsmagasinet.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag.

Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras med största respekt för din integritet. Det är vår målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Genom att godkänna dessa villkor i samband med köp eller lämnande av uppgifter, samtycker du till behandlingen av dina personuppgifter i enlighet med nedan.

Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU. Proffsmagasinet är ansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter. Uppgifterna behandlas av Proffsmagasinet för administration och fakturering samt för att Proffsmagasinet skall kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag. Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnat till oss eller som vi samlar in på Webbplatsen genom cookies, i syfte att administrera dina köp och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund. Detta är uppgifter om namn, personnummer, folkbokförings- och fakturaadress, telefonnummer samt uppgifter som rör förfrågningar (support), reklamationer eller dylikt.

Dina personuppgifter sparas så länge du är registrerad som kund hos Proffsmagasinet. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. Om du inte har varit aktiv kund på tre år raderas dina uppgifter automatiskt.

DIBS som är vår PSP (Payment Service Provider) uppfyller kraven för PCI DSS.

Personuppgifterna skyddas mot externa intrång.

Du har enligt personuppgiftslagen rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig hos oss oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt personuppgiftslagen skickas in underskriven av dig per post och kan alltså inte skickas per e-post. Begäran skickas till vår adress nedan.

Om dina personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har du rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

Dina personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan göras genom att kontakta vår Kundtjänst på 08-34 47 00.

Som kund hos oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet, förekommer ej. Vid automatiskt utskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet. Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker. I vårt fall DIBS payment services, Klarna samt respektive bank.

Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres i regel i svensk domstol.

Force Majeure
Butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.

Proffsmagasinet Svenska AB
Ynglingagatan 16
113 47 Stockholm

Kundtjänst: 08-34 47 00

Org.nr: 556728-3857
VAT: SE556728385701
Avståndsmätare
Nilfisk
MAX

Nyhetsbrev

Ta del av de senaste
nyheterna och
erbjudanden.
Butik & Hämtlager
 
Proffsmagasinet Svenska AB
Ynglingagatan 16
113 47 Stockholm
Kundtjänst
 
Telefon 08-34 47 00
Öppettider: Mån - Fre 07:00 - 17:00
E-post: info@proffsmagasinet.se
Nyhetsbrev
 
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
 
Följ oss på Facebook och få den senaste informationen först!
Kundomdömen
 
Dina åsikter är viktiga för oss!